*

Tuomas Tuure

Miksi joukkoliikenteen esteettömyys on Helsingille niin vaikeaa?

  • Miksi joukkoliikenteen esteettömyys on Helsingille niin vaikeaa?

Olen tuskaillut joukkoliikenteen esteettömyyden kanssa Suomessa niin kauan, kuin olen politiikassa toiminut.

Viime vuosina minulla on ollut usein mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä mm. Irlannissa, Yhdysvalloissa, Espanjassa ja Saksassa.

Kaikkialla tilanne on keskimäärin parempi kuin Helsingissä. Tämä asia on korjattava. Sosiaalipuolella puhutaan vain sosiaalimenoista, jolloin joukkoliikenteen mahdollisuudet unohtuvat. Mikäli joukkoliikenne toimisi paremmin, voisimme säästää hillittömästi kuljetuspalvelukuluja.

Tapasimme keväällä Kalle Könkkölän kanssa Pekka Sauria kerrataksemme kaikki murheet. Sauri kokosi meille HKL:stä ja HSL:stä vastauksia, joihin perustan tämän kirjoituksen tiedot.

Listaan tässä kronologisesti Helsingin suurimmat ongelmat ja ratkaisuehdotukseni.

Pysäkkikorkeudet

Raitiovaunupysäkkien korkeudet ja etäisyydet vaihtelevat jopa 10 senttiä. Tämän vuoksi esimerkiksi Bombardier-raitiovaunuun pääsee pyörätuolilla Arabiasta, muttei Hakaniemestä.

Myös raitiovaunujen täyttöaste vaikuttaa peräti 9 sentin verran korkeuteen ja tämän vuoksi sinänsä esteetöntä Bombardieria ei voi käyttää.

Ratkaisuehdotus: Korotetaan ensi alkuun kaikkien Helsingin raitiovaunupysäkkien nimelliskorkeutta. Tällä hetkellä nimelliskorkeus on keskimäärin 27 senttiä. 

Uusi nimelliskorkeus voisi olla nyt heti 34 senttiä. Mikäli kaikki luiskattomat sporat poistuvat käytöstä, on tämä turhaa mutta ilmeisesti mitään päätöksiä Bombardier – raitiovaunujen poistumisesta ei vielä ole tullut.

Luiskat

Bussien luiskat ovat usein rikki ja jäässä. Bussien kilpailutuksessa ei lue tällä hetkellä sanaakaan luiskien toimivuuden testaamisesta.

Ratkaisuehdotus: Seuraavaan bussien kilpailutukseen tulee lisätä pykälä, jossa luiska avataan ja suljetaan päivittäin sen lähtiessä varikolta.

Näin matkustaja voi luottaa bussin toimivuuteen. Pitkällä tähtäimellä Helsingin tulee hankkia samanlaisia busseja kuin Yhdysvalloissa, jossa kyytiin tullaan automaattista luiskaa pitkin etuovesta. Näin vammainen matkustaja ei hidasta muiden matkantekoa.

Raitiovaunuluiskat

Tällä hetkellä kuljettajilta uupuvat perustaidot raitiovaunuluiskien käytöstä. Luiska on myös tavattoman epäkäytännöllinen, sillä kuljettajan tulee painaa avaamisnappia samanaikaisesti kun joku kiskoon luiskaa esiin. Tämä hidastaa kyytiä ja on vammaiselle matkustajalle kiusallista.

Ratkaisuehdotus: Muutetaan luiskat sellaisiksi, että avautuvat ilman kuljettajan napinpainallusta. Kehitetään niiausta siten, että uusien raitiovaunujen matalaan osaan pääsisi ilman mitään mekaanista työtä.

Metrojen kynnykset

Metrojen kynnykset ovat etenkin tyhjissä vaunuissa satunnaisesti liian korkealla. Metrojen laiturien korkeudet eivät ole identtiset.

Ratkaisuehdotus: Rakennetaan kaikkiin metroihin sellaisia vaunuja, joissa kynnystä on loivennettu. Tällaisia on jo nyt useissa Helsingin metroissa. Tarkistetaan kaikkien metrolaiturien korkeus sentilleen.

Paneelin perustaminen

Tällä hetkellä HSL:n ja HKL:n kanssa keskustelu perustuu näihin yksittäisiin väliintuloihin ja palautteen keräämiseen.

Ratkaisuehdotus: Määrätään HKL järjestämään säännöllisin väliajoin käyttäjäpaneeli, jossa vammaiset voivat antaa palautetta joukkoliikenteen toimivuudesta.

Parhaiten esteettömyyden kehittämistä joukkoliikenteessä kuvaa klassikoteos ”Länsirintamalta ei mitään uutta”. Nyt asioita pitäisi saada tapahtumaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

"Joka asunnossa ei asu vammaista ihmistä, mutta joka kadun varressa asuu vammainen ihminen."

Tuo johdantona asiaan jota olen ihmetellyt, on nimittäin niin että asuntojen esteettömyydestä ollaan tarkkana kuin porkkanat ja tarkastaja käy millimetrin ja asteen tarkkuudella tarkistamassa tilojen säännöstenmukaisuuden, kyllä olen tuota hieman ihmetellyt,
näin joistakin asunnoista pakotetaan tekemään muulla tavoin todella epäkäytännöllisiä,

muttamutta,

sitten ne julkiset tilat ja infrastruktuuri ovat edelleen mitä sattuvat olemaan, joku luiska siellä, toinen täällä ja välissä olevalla kadulla puolen metrin kynnys.

Nyt taitaa olla karrikoidusti niin, että asuntonsa kyllä voi valita maiseman ja tapettien värin mukaan, mutta yhdenkään ehdokkaan ympäristössä ei pysty liikkumaan vapaasti.

Toimituksen poiminnat